Šamanizem kot način življenja, ki vas lahko ponovno poveže s seboj, naravo in vsemi živimi bitji.
Šamanizem je naša najstarejša in izvorna duhovna praksa trdi Paul Francis, psihoterapevt, praktik šamanizma ter avtor knjige Šamansko potovanje. Francisova vizija šamanizma ni v bežanju v oddaljene dežele ali iskanju mističnih izkušenj, temveč v prinašanju starodavne modrosti naših prednikov v vsakodnevno življenje. “V mojih dvajsetih in tridesetih, ko sem to raziskoval, sem vzel vsako drogo, ki sem jo lahko dobil v roke. Preizkusil sem indijanske savne, ure in ure sem plesal gol, nekaj tednov sem se postil, v bistvu sem počel res veliko stvari in doživel nekaj res fantastičnih izkušenj. Živel sem v različnih skupnosti, se udeleževal delavnic z rituali, vendar sem ugotovil, da sem se, ko sem se vrnil v to realnost, počutil res dobro nekaj dni, tednov in kdaj celo nekaj mesecev, potem pa je vse spet zvodenelo. In to opažam pri ljudeh po vsem svetu, ki počnejo podobne stvari. Kaj je torej rešitev? Da grem nazaj v kakšno skupnost, se vrnem v Amazonijo in vzamem še več ajavaske? Tako bi zgrešil bistvo. Bistvo je, da mora šamanizem voditi vsak del vsakodnevnega življenja.”
Šamanizem in animizem: globoka povezanost s svetom
Za Paula Francisa je šamanizem globoko prepleten z animizmom, našim prvotnim doživljanjem sveta “Animisti doživljajo vse, kar obstaja, kot živo in zavestno in tudi sveto. Tu mislim res vse, vključno s kamni, slapovi, gorami, oblaki, vetrom in vsem ostalim.” Prepričan je, da je temelj težav naše civilizacije v tem, da smo izgubili ta spoštljiv odnos do narave in drugih bitij, ko smo se naseljevali, prevzeli kmetijstvo in so začele nastajati prve civilizacije in organizirane religije. “Pravijo nam, da je bilo to rojstvo 'civilizacije', da s tem, ko smo to naredili, nismo bili več 'primitivni divjaki', temveč smo postali čudovita bitja, kakršna smo danes. Realnost je, da če našo kulturo ocenimo s katerimkoli zdravorazumskim merilom, je kultura, v kateri trenutno živimo, v primerjavi s kulturo staroselcev zelo nerazumna. V njej je osupljivo veliko duševnih težav, ki vse bolj in bolj naraščajo, ves čas. V njej obstaja neverjetna neenakost. Obstaja še kup drugih težav, vendar je največja ta, da živimo v obdobju antropocenskega izumiranja. Masovnega izumiranja vrst, ki ga povzroča človek. Smo pred tem, da uničimo večino drugih vrst na tem planetu. Živali in rastlin in morda tudi same sebe. V tem ni nič modrega. V bistvu pa se je skoraj vse, kar je trenutno narobe z našim svetom, začelo takrat, ko smo se odvrnili od animizma.”
Prepričan je, da se moramo vrniti nazaj k globoki povezanosti z naravo. “Staroselska ljudstva včasih pravijo, da animistično znanje vsebuje nekaj, čemur pravijo prvotna navodila. Včasih jim pravijo prvotne pesmi. Ali prvotni plesi. Ali, prvotni vzorci, kako bi morali živeti, če hočete, kakšen odnos bi morali imeti drug do drugega in s svetom, ki nas obkroža. Desetine, stotine tisoče let smo tako živeli. Na način, da smo imeli veliko boljše duševno zdravje, in ki je bil ekološko vzdržen in podobno. Torej, namesto da še naprej vedno znova delamo enake napake, zakaj se ne ozremo nazaj na čase, ko pa je delovalo?”
Vloga zdravljenja v šamanizmu: izguba duše in moči
Ena ključnih tem v knjigi Šamansko potovanje, je tudi razumevanje izgube duše in izgube moči, ki sta dva izmed glavnih vzrokov za bolezni v šamanskih tradicijah. Izguba duše nastopi, ko del duše zaradi travme ali šoka zapusti telo, kar se lahko kaže kot depresija, tesnoba ali odvisnost. "Ko pogledate simptome izgube duše," pojasnjuje, "je to kot opis moderne zahodne kulture."
Drug pogost šamanski vzrok bolezni je izguba moči, ki nastopi zaradi naše ločenosti od narave in večje celote. "Z izgubo povezanosti z naravo smo močno oslabeli. Večina nas danes živi zelo nepovezano z naravo, tudi če mislimo, da smo pogosto zunaj."
Francis poudarja, da nobena količina materialnih dobrin ali potrošniške kulture ne bo rešila tistega, kar je resnično narobe: "Naša kultura nas uči, da če v življenju nekaj manjka, kupite torbico ali avto, vendar to ne naslavlja pravih vzrokov, kot sta izguba duše in moči."
Povezovanje šamanizma in sodobne psihoterapije
V svojem pristopu Paul Francis povezuje starodavne šamanske prakse s sodobno psihoterapijo, saj priznava, da svet danes predstavlja drugačne izzive, kot so jih doživljali naši predniki. "Šamanizem se ponovno vrača in pomembno je vedeti, da se vrača v povsem drugačne čase Soočamo se s krizo hudih težav z duševnim zdravjem in številnimi drugimi stvarmi, s katerimi se staroselcem ni bilo treba soočati, zato tudi niso razvili ustreznih praks. Soočamo se s precej drugačnimi težavami in na nekatere ima odgovor psihoterapije. Zato mislim, da bi se moral šamanizem učiti od psihoterapije in prav zagotovo se mora tudi psihoterapija učiti od šamanizma. Ti dve panogi sta zame dve polovici celote. Na koncu bo nastalo, seveda ob zdravem dialogu, nekaj novega in nekaj, kar bo zares primerno času, v katerem živimo.”
Zgolj jemanje ajavaske ne bo rešilo vaših težav
Šamanizem spet postaja popularen, vendar ga preveč ljudi zgolj povezuje z jemanjem psihedeličnih drog, še posebej ajavaske, pritrjuje Paul Francis. “V resnici so za vstop v šamanska stanja bolj pogosto uporabljali šamanski boben in druga orodja. Je pa postala popularna, ker si ljudje želijo hitro rešitev, vendar če jo izvzameš iz kulturnega konteksta uporabe ne bo ravno v pomoč. Včasih imajo ljudje izjemne izkušnje, potem pa ne vedo, kaj s tem storiti. Skoraj vsak teden dobim kakšno elektronsko sporočilo od ljudi, ki pišejo, da so vzeli ajavasko. Sedaj sem spet v svojem stanovanju, v svojem urbanem zahodnem mestu in sem povsem izgubljen. Nimam pojma, kaj naj naredim. Seveda! Imel sem podobno izkušnjo, ko sem sam poskusil takrat priljubljeno in modno drogo meskalin. Takrat je bil seveda popularen Castaneda. Gre za to, da so te stvari samo orodja in jih je treba uporabljati v širšem kontekstu.”
Šamanski praktiki v sodobnem svetu
V knjigi Šamansko potovanje Paul Francis ponuja osnovne tehnike, s katerimi lahko tudi sami vstopite v šamanske svetove in kot pravi, začnete svoje učenje kot šamanski vajenci. Pa to res lahko stori prav vsak? “Seveda, skozi leta sem učil tisoče in tisoče ljudi. Nekateri ljudje v šamanski skupnosti trdijo, da gre za zelo poseben dar, zato lahko to počnejo samo nekateri ljudje. Nekateri gredo celo tako daleč, da pravijo, da bi morali biti rojeni v šamansko družino ali obredno posvečen na točno določen način. Realnost je, da sem učili tisoče ljudi, ki niso bili deležni nič od tega, pa so vseeno doživeli globoka in pomembna šamanska izkustva. Kako dobri bodo, pa je seveda drugo vprašanje. Vsak se lahko nauči risati ali igrati inštrument. Vsaj malo. Vsi ne bodo virtuozi, lahko pa bodo zagotovo sposobni drugače izkušati svet okoli sebe. Da je vse živo in sveto in zavestno in lahko se bodo začeli sporazumevati z drugimi bitji. Mislim, da gre v resnici za povsem normalno človeško izkušnjo. Vsaj nekoč je bila.”