Ste se kdaj že spraševali, ali ste nori vi ali pa ste morda edini, ki opazi, da je z vašim šefom, sodelavci ali podjetjem nekaj hudo narobe? Verjetno ni človeka, ki ne bi kdaj imel težav z arogantnim šefom, zahrbtnimi sodelavci in drugim težavnimi ljudmi v službi ali pa morda kar s celotnim načinom, kako posluje njegovo podjetje.
Običajno se zdijo takšne situacije precej nerešljive, toda psiholog in svetovalec podjetjem dr. Albert Bernstein trdi, da obstaja rešitev za skoraj vsako od težavnih situacij v službi. V knjigi Kdo je tu nor je predstavil kar 101 predlog, kako preživeti norosti na delovnem mestu, v katerih opisuje konkretne situacije, kako pride do njih in kako jih lahko razrešimo.
Lažnivi sodelavec
Morda se vam že meša zaradi klicev in sporočil razburjenih kupcev, ki se pritožujejo, da svojega izdelka niso dobili takrat, kot jim je bilo obljubljeno. Vaš sodelavec jim namreč zagotavlja nemogoče roke dostave, da bi povišal svojo prodajo. Kaj storiti? Ko ste mu to omenili, vam je prisegel pri svoji materi, da tega ne počne, šefi pa so tako zadovoljni z dobičkom, ki ga prinaša v podjetje, da jim ni mar, kako ga dosega, in če jim boste razkrili njegovo početje boste verjetno vi tisti, ki bo postal problem. Ne izgubljajte energije za bitke, v katerih ne morete zmagati, pravi dr. Albert Bernstein, raje se umaknite iz vmesne pozicije med lažnivim sodelavcem in kupci. To lahko storite tako, da vsakemu razburjenemu kupcu pošljete spoštljivo elektronsko sporočilo in ga obvestite o predvidenemu roku dobave ter da se lahko z morebitnimi vprašanji obrnejo kar na prodajalca, čigar elektronski naslov in številko boste nadvse prijazno dodali v sporočilo. Če lahko to storite z elektronskim sporočilom, na katerega ni možen odgovor, še toliko bolje. Naj se on ukvarja z razburjenimi kupci in ko se bodo oni zaradi njega začeli pritoževati šefom, bodi ti verjetno dosti bolj pozorno prisluhnili.
Kaj pa, če lažejo sami sebi?
Obstajajo tudi ljudje, ki lažejo samim sebi. Če boste vi po mesecu dni hitre prehrane, sladic in ležanja na kavču stopili na tehtnico, vam bo v trenutku jasno, kakšno je realno stanje in kdo je kriv zanj. Ljudje, ki lažejo samim sebi, bodo v takšnem trenutku povsem gotovi, da je kriva tehtnica, in da je z njo nekaj narobe. Tisti, ki so sposobni takšnega zanikanja, svojo osebnost, običajno že v zgodnji mladosti, razcepijo na dva dela: del, ki je dober, in del, ki (vsaj kar se tiče njih) ne obstaja. Tako naučeno zanikanje je zelo odporno na spremembe, zato se morate pri sodelavcih, ki zanikajo, da so problem (četudi je to jasno vsem ostalim v pisarni) zavedati, da je nezavedno pač nezavedno in da običajno reševanje težav tu ne pride v poštev. Ne razpravljajte z njimi z dokazovanjem očitnega, saj tega niso zmožni videti in nikar jih ne kritizirajte, saj vas niso sposobni slišati in se bodo še bolj oklenili svojih napačnih prepričanj. Kar lahko storite je, da vse pomembne informacije, navodila, naloge in dogovore z njimi komunicirate pisno in če se nekaj ustno dogovorite, napišite še elektronsko pismo v stilu: “Če sem prav razumel, sva se dogovorila …” in jih prosite še za potrditev prejema. Če tega ne boste storili, vam bodo rekli, da vašega elektronskega pisma niso nikoli prejeli, saj računalniki teh ljudi čudežno izbrišejo vsako sporočilo, ki ga ne želijo prebrati. In če želite, da kaj storijo, se morate obrniti na dober del njih, ki se ga zavedajo, in jih zasipavati s hvalo.
Kaj pa šefi?
Kaj storiti s šefom, ki ob vsakem problemu skliče sestanek, kjer se ne pogovarjate o resničnih težavah in kako bi jih rešili, temveč vam naredi motivacijski govor in vas poskuša prepričati, da lahko v nasprotju z vsemi zakoni fizike in številom zaposlenih s pravo motivacijo hitreje delate, izboljšate produktivnost, kvaliteto izdelkov in zmanjšate stroške. Dr. Albert Bernstein v knjigi Kdo je tu nor pravi, da je vse več podjetij, kjer so vodilni prepričani, da je “motivacija magična sila, ki bo vse dobro spremenila v izjemno, pri čemer ni povsem jasno, kako naj bi se to zgodilo.” Kljub magičnim močem takšne motiviranosti, je ta tako krhka, da jo je treba obvarovati pred vsakim dvomom in pazljivim prikrivanjem negativnih in nespodbudnih informacij o podjetju, obenem pa zamolčati vse pozitivne informacije o sposobnosti zaposlenih, da bi se ti še bolj trudili. Takšna naravnanost spominja na verovanje in kot z vsako vero, je treba z njo ravnati previdno in spoštljivo, pravi dr. Bernstein. Poskušajte zveneti motivirano, še posebej takrat, ko ste v dvomih, in prilagodite vašo komunikacijo. O svojih zamislih nikoli ne govorite kot o načinih, kako odpraviti težave, temveč jih predstavite v okviru pozitivnih ciljev, ki jih želite doseči, in kako lahko že tako dobro podjetje postane še boljše. Motivirani ljudje namreč ne želijo videti težav niti takrat, ko jih te že skoraj pokopljejo, zanje so še tako nerešljive težave samo stvari, ki jih je treba izboljšati.
Ne potonite z njimi
Morda ste opazili, da se v vašem podjetju dogaja marsikaj sumljivega, potem pa vas šef povabi na razgovor in od vas zahteva, da prikrojite finančno poročilo. Takšni šefi so dovolj prebrisani, da tega ne bodo rekli dobesedno, temveč bodo od vas zahtevali, da ga ponovno napišete, ker naj bi bile v njem 'napake', vendar je iz tona pogovora povsem jasno, kaj zahtevajo od vas in s kakšnimi posledicami se boste soočili, če tega ne boste storili. Kako jim reči ne? Začnite tako, da se delate neumne, pravi dr. Albert J. Bernstein, prezrite podton in njihova navodila vzemite dobesedno – še enkrat napišite finančno poročilo in povejte, da ste prišli do istega rezultata. Pogovorite se z dobrim, zaupanja vrednim prijateljem ali odvetnikom, ki vam bo pomagal obdržati moralni kompas, saj je urok takšnih šefov lahko zelo močan. Bodite dovolj prebrisani, da preverite vse podatke, ki vam jih nudijo, prezrite vse grožnje in obljube ter recite ne, saj vam bo vaša zavrnitev prinesla več koristi kot pa škode. Če vas lahko šef zaradi vaše zavrnite odpusti, brez posledic pri vodilnih, potem obstaja velika verjetnost, da tudi vodstvo stoji za njegovimi poskusi prevare. Dobro pa se je zavedati tudi tega, da boste v primeru razkritja prevare žrtveno jagnje vi, saj bodo trdili, da vas niso nikoli prosili, da poneverite finančne rezultate.
Nenapisana pravila
V knjigi Kdo je tu nor avtor poleg različnih težavnih sodelavcev in šefov govori tudi o nenapisanih pravilih v delovnem okolju, ki jih je dobro poznati, če želite napredovati ali celo obdržati službo. Gre preprosto za to, kako v podjetju stvari v resnici delujejo in ta nenapisana pravila so veliko bolj pomembna, kot pa tista, ki so zapisana v njegovih smernicah ali na njegovi internetni strani. Ima v vašem podjetju resnično moč šefov namestnik, ne pa šef, ki ga skorajda nikoli ni v podjetju? Vaše podjetje javno trdi, da je družini prijazno podjetje, pa do sedaj ni napredoval še nihče, ki ima otroke? Je vaš šef obseden s podrobnostmi in ga bolj zanima, kako je podjetje videti kot pa njegova učinkovitost? Napredujejo tisti, ki se prilizujejo šefu, ali tisti, ki trdo delajo in omogočajo uspeh podjetja? Kdo je za kaj odgovoren? Se od vas pričakuje določeno vedenje? Če želite odkriti nenapisana pravila v vašem podjetju, potem začnite opazovati, kaj ljudje v resnici počnejo, ne poslušati, kaj govorijo. Tako se boste izognili mnogim pastem, pa tudi razočaranjem, obenem pa boste vedeli, kako v vašem podjetju lahko v resnici uspete.
Uporabne veščine
V knjigi Kdo je tu nor pa boste našli še kup drugih scenarijev, ki se lahko odvijajo na delovnih mestih, vključno s tem, kako poskrbeti, da vas zaposlijo, kako se soočati s pritiski, stresom, ljubezenskimi zapleti in nerealnimi pričakovanji, kako se pogajati za višjo plačo, pa tudi, kdaj je čas, da daste odpoved. Vse te veščine vam lahko pomagajo, da boste pri svojem delu ne samo dobri, temveč tudi uspešni, in da ne boste izgubljali energije za tiste stvari, ki se jih ne da spremeniti.